Skole + hage = Sant

en gruppe mennesker som jobber i et felt

Visste du at Kristiania fikk sin første skolehage i 1906? Den ble etablert for gutter på Froger under ledelse av Marie Jørstad. Men allerede i førkristen tid hadde tankene om hagen som en undervisningsarena oppstått. I dag har over 40 grunnskoler i Oslo tilgang til en skolehage.

Skolehagen er en arena der barna kan dyrke og høste. Føle, lukte, smake, og kroppslig erfare jordas betydning og naturens samspill. Det er livsmestring og folkehelse i praksis.

Skolehageveileder Peter Tindberg fra Oslo Kommunale Skolehager tilbyr et historisk tilbakesyn og et dagsaktuelt blikk inn i Oslos skolehager. Og kanskje får du selv muligheten til teste dine grønne fingre?

//

Arrangementet er en del av Forskningsdagene 2024. I samarbeid med Oslo Kommunale Skolehager.

Museet er åpent fra kl. 12.00 til 16.00. Som alltid er det gratis inngang.