Emily forklarer

Emily forklarer - 70-tallets hightech

Ulike lærermidler i skolen har kommet og gått igjennom årene. I denne filmen Emily deg et som vi tror at i hvert fall lærerne ikke savner:

Emily forklarer - 50-tallets læring, aktivitet og lek

Pugging er ut - lek er inn! På 50-tallet ble klasserommet fylt av spennende ting som kunne minne om leker. I denne filmen viser Emily deg noen av dem:

Emily forklarer - Skjønnskrift anno 1900

Elevene på begynnelsen av 1900-tallet ble eksperter på skjønnskrift enda skriveredskapene nok ikke var de enkleste å bruke. I denne filmen viser Emily deg litt av hvordan det foregikk:

Emily forklarer - Smittevern anno 1900

Tiltakene for smittevern i 1900 var noe annerledes enn de vi møter i 2020. Samtidig var nok hygiene litt annderledes også. I denne filmen viser Emily deg et hygiene "tiltak" anno 1900:

Emily forklarer - Oslofrokosten

"Uten mat og drikke duger helten ikke" sier det kjente ordtaket. Det gjelder også for skolebarn. En spiseskje med tran skulle nok de fleste barn derimot helst ha klart seg uten når Oslofrokosten ble servert fra 1930-tallet. I denne filmen forteller Emily litt om den viktige Oslofrokosten:

Emily forklarer - 50-tallets formskrift

Stavskrift, løkkeskrift, formskrift eller skjønnskrift. På 50-tallet var det formskrift som var gjeldende. Og for skrive formskrift var det masse utstyr som skulle til. I denne filmen viser Emily deg hvordan elevene skrev formskrift på 1950-tallet:

Emily forklarer - Pumpeorgel fra 1900

Kunne du tenke deg å starte hver morgen med sang akkompagnert av et pumpeorge? Kanskje ikke alles drøm, men sånn var ihvertfall for elevene på begynnelsen av 1900-tallet. I denne filmen viser Emily deg pumpeorgelet:

Emily forklarer - En skolesekk fra 70-tallet

Barnas skolesekker har nok til alle tider vært fulle av spennende ting. Noen mer nyttige enn andre. Sekkene på 70-tallet var ingen unntak. Emily viser deg hva en typisk skolesekk på 70-tallet kunne inneholde:

Emily forklarer - Lærerens plass anno 1900

I 1900 skulle man ha respekt for læreren. Det viste seg ikke bare i hvordan elever og lærer oppførte seg, men også på hvordan klasserommet så ut. Emily forteller og viser deg i denne filmen: