Faste utstillinger

et barn i sløyfe

På Oslo Skolemuseum kan du oppleve utstillingene som viser ulike sider ved Osloskolen fra 1890-årene frem til slutten av 1970-tallet. Hos oss kan du spasere rett inn i skolehistorien.

Autentiske skolemiljøer

I utstillingene kan du oppleve hvordan klasserom i Osloskolen så ut på 1900, 1950- og 1970-tallet. I tillegg finner du miljøer som viser skolebespisningens, sløydens, skoleleges og tannlegens plass i skolehistorien. Her kan du sette deg på en benk i "Bessa" der hundrevis av barn spiste den internasjonalt kjente Oslofrokosten. Du kan se tannlegestolen som var elevens frykt, men som reddet melketennene deres. Og du kan se hva besteforeldrene dine lærte av håndarbeid, samt oppdage hvor ulik undervisning gutter og jenter fikk helt frem til 1960-tallet.

OsloSkolemuseum_Dag02_A7Riii_2000PX_00130.jpegFoto: Magnus Wolff

Minner, refleksjon og kunnskap

I miljøene forteller vi den pedagogiske historien, om synet på barn i de ulike epokene, hvilken læring ulike tider har vektlagt og på hvilken måte en har ønsket å forme elevene og skape de menneskene samfunnet har ønsket seg. Slik ønsker vi å vekke til live minner, skape refleksjoner og gi deg ny kunnskap.

Museet har også en oversikt over Oslo sine skoler fra 1700 til i dag. Kanskje finner du din skole?

OsloSkolemuseum_Dag02_A7Riii_2000PX_00093.jpegFoto: Magnus Wolff