Ønsker du å gi noe til samlingen?

Matboks

Museet samler og bevarer gjenstander og bøker som belyser Osloskolens historie. Lagringskapasiteten er begrenset, men vi vil gjerne høre fra deg hvis du har noe å tilby.

Spesielt er vi interessert i:

• Materiell brukt i skolen fra 1980-tallet til i dag
  • Pennal og matboks
  • Ransel/skolesekk
  • Fotografi
  • Elevarbeid fra andre fag enn håndarbeid

Send oss en e-post med spesifisering og bilder til skolemuseum.uda@osloskolen.no.

OSk.01303 (3) copy (1).jpgFoto: Oslo Skolemuseum

Ting og fortellinger

Denne ranselen har tilhørt Thorleif Storaas. Han fikk vesken da han begynte i første klasse i 1929, men han ble slett ikke glad for den. Han ønsket seg en med selskinn på lokket! Men moren hadde en venninde som drev en lærvarehandel, og kunne skaffe den billig! Storaas brukte vesken i 9 år.

Da folkeskolen var over satte han på en skulderrem, og så var den "voksen" nok for en realskolegutt. Før han gav vesken til museet i 2004 endret han den til sin opprinnelige funksjon; en ransel. På denne måten gav han ikke museet bare en ting, men en hel fortelling. Har du ting og fortellinger som du vil gi oss? Ta kontakt!

Thorleif Storaas (1922–2010) arbeidet i Osloskolen en mannsalder;  etter eksamen fra lærerskolen og tilleggsutdannelse fra Universitetet i Oslo hadde han flere sentrale stillinger i skoleverket, blant annet som rektor, skoleinspektør, leder av grunnskolekontoret for Skolesjefen i Oslo og direktør for Grunnskolerådet. Han er forfatter av boken Osloskolens historie på 1900 tallet (2011).