Marianne Rumohrs bokstavkort

MRs bokstavkort

Utformingen

Bokstavkortene ble gitt ut i et sett på 25 stykker med ett kort for hver bokstav. Bokstavene q, w og x var utelatt. Originalkortene var 15 x 21 cm store og bokstaven var stor nok til at alle elevene kunne se den når den ble vist frem. Under illustrasjonen stod det en kort setning. Vokalene var i rødt og konsonantene i svart.

Anvendelse

I heftet som fulgte med kortene innledet Marianne Rumohr slik: "Lesekortene kan bli brukt av læreren og barna ved den første lesning, og de kan nytte dem på ymse måter. Ved den første gjennomgåing av lydene tar læreren for eksempel kortet med OLA SLÅR PÅ TROMME og sier: "Denne lyden heter O, men vi kaller den for Ola. Ola er lei til å gjemme seg vekk. Han gjemmer seg i orda. Kan noen av dere finne et ord hvor Ola har gjemt seg?" Barna pleier da å bli svært ivrige til å leite etter Ola. Selv de svakeste blir gjerne med på leiken. Dette er ment som en avveksling og berikelse av læringen av de første lydene".

Videre i heftet kom forfatteren med flere eksempler på hvordan kortene kunne brukes: "Når et barn f. eks har skrevet (…) RUT HAR RØD LUE, RØDE VOTTER OG RØDE SKI. Læreren spør: "Kjenner du noen som har ski?" og barnet skriver FAR HAR SKI, MOR HAR SKI, osv. På et senere tidspunkt når barna er ferdig med denne arbeidsmåten, kommer kortene til nytte på andre måter (…) Lesekortene er ment som en hjelp ved det frie arbeidet i klassen. En trenger et par sett av kortene hver i 1. klasse. Det er ikke ment at kortene skal brukes som klassesett".

Utgivelsen av ABC boka kom samtidig med Normalplanen av 1939 som ble iverksatt etter krigen. Planen vektla elevenes læring ved egen aktivitet. Kortene var et læremiddel i tråd med denne overordnede pedagogikken.

Marianne Rumohr

Marianne Rumohr (1885-1970) var lærerinne, oversetter og forfatter. Hun arbeidet ved flere skoler i Kristiania. Etter andre verdenskrig var hun lærerinne på Statens lærerskole på Sagene i Oslo. Aller mest kjent er hun trolig for sine to lærebøker for skolen om forplantning som ble utgitt i henholdsvis 1948 og 1956.

Carl von Hanno

Carl von Hanno (1901-1953) var maler, tegner og illustratør. Han var utdannet ved Statens Håndverks og Kunstindustriskole der han senere arbeidet som overlærer. Hanno studerte også ved Statens kunstakademi og Hans Hoffmanns malerskole i München, og var elev av maleren Marcel Gromaire i Paris.

Kilder:

M. Rumohr og C. von Hanno (1947) ABC, Tanum.