Bli med på magasin

1. Utstoppede dyr og anskuelsesundervisning
Idealet for undervisningen på begynnelsen av 1900-tallet var å se de ekte dyrene som elevene skulle lære om. Når det ikke var mulig, var utstoppede dyr det nest beste. Dette kalte man anskuelsespedagogikk. I denne filmen viser vi frem noen av de utstoppede dyrene våre og forteller mer om hvorfor det var vanlig å ha slike stående i klasserommet frem til 1960-tallet.

2. Ransler: Minner og moter
Nå kaller vi det skolesekk, før ble det kalt ransel. Uansett hva du kalte den, er det stor sjanse for at du husker din egen. I denne filmen snakker vi litt om hvilke minner som kan være knyttet til en ransel og hvordan størrelse, materialer og moter har endret seg over tid.

3. Skolekjøkkenmodellen
I denne filmen viser vi frem vår unike skolekjøkkenmodell. Den bereiste modellen ble laget til Verdensutstillingen i Paris i 1900 og det sies at hele 30 håndverkere måtte til for å lage den. Hør også om skolekjøkkenpioner Helga Helgesen og hvordan hun revolusjonerte skolekjøkkenfaget.